Alle lesactiviteiten worden door het team zelf gemaakt. De leerlingen komen twee middagen (16.00-18.00 uur) per week naar de BSA. De (verschillende) groepen volgen hetzelfde programma, maar uiteraard op een eigen niveau. Hieronder staan de onderdelen beschreven.
Lesdag 1
Leestafel - Leerlingen lezen kranten. Nadat leerlingen zelfstandig hebben gelezen worden er artikelen in de klas besproken.
Woordenschat - Leerlingen leren 10 nieuwe woorden per week. Deze komen ook aan bod in de tekst en worden getoetst.
Tekst - Elke week staat een nieuwe tekst met een nieuw thema centraal. Samen onderzoeken we kern van de tekst.
Boekenclub - Leerlingen (en de leerkracht) raden elkaar boeken aan d.m.v. pakkende werkvormen. Op die manier ontwikkelen de leerlingen plezier in lezen en een bredere leesinteresse.
Evaluatie - Er wordt teruggeblikt op de dag. Wat heb je geleerd en wat wil je een volgende keer anders doen?
Lesdag 2
Veel punten komen overeen met lesdag 1. Groot verschil is de ruimte voor het doen van onderzoek. - Het onderzoek sluit aan op het onderwerp van de tekst van lesdag 1. Ook wordt er gewerkt aan het presenteren van informatie en het voeren van een debat op basis van steekhoudende argumenten.